Ontdekken
Er valt vanaf onze geboorte veel te ontdekken in het leven. De natuur bijvoorbeeld, van onszelf als mens en van onze leefomgeving.
Natuurbeleving is cruciaal voor de kinderlijke ontwikkeling. Het is aangetoond dat een ‘groene omgeving’: psychische rust brengt, gezondheid bevordert, onze zintuigen prikkelt, onze vaardigheden stimuleert en daarmee ons zelfvertrouwen vergroot.
Maar ook de menselijk natuur moet ontdekt worden, door verzorgers van kinderen en , uiteindelijk, door kinderen zelf: zij moeten zichzelf kunnen leren kennen, onbelast en dus niet gehinderd door normatieve restricties vooraf.
Bovendien: Onze natuur wil ook graag ‘ontdekken’. De drang de wereld te ontdekken krijgen we bij de geboorte mee, als een ongeremde onderzoekslust die kinderen spontaan aanzet uit te zoeken wat iets is, hoe het werkt en, wat later, waarom dat zo is. En die aan kinderen ook een onuitputtelijke energie meegeeft in het oefenen en herhalen. Deze ‘intrinsieke motivatie’ kunnen kinderen echter kwijtraken als de verzorger dit kenmerk van de menselijke soort niet herkent en begrijpt.
Pedagogische kernvraag is hier: gaan we die natuur benutten of verwaarlozen en ondermijnen?
Dikkedeur geeft kinderen volop de kans de natuurlijke leefwereld te ontdekken. We zijn 1 van 6 kinderdagverblijven in Nederland die participeert in een landelijk project Groen Gescoord, waarbij de natuur vast bestanddeel wordt in de opvang. Onze buitenruimten zijn al groen begroeid en we hebben zelfs natuuropvang in het Kralingse bos. Het komende jaar staat bovendien in het teken van de natuur: Dikkedeur en natuur. Dit jaar is dat: Dikkedeur en Kunst.
Kennis van de menselijke natuur vormt het uitgangspunt van het pedagogisch beleid en medewerkers worden hierin zo nodig extra ondersteund. Kinderen mogen ook zichzelf ontdekken en daar helpen we ze bij. De intrinsieke motivatie is bij Dikkedeur in veilige handen, door een afgepast uitdagend aanbod maar bovenal door niet te werken met belonen.