PEUTER-SPEELGROEP: het plezier van zelf ontdekken
Heeft u geen behoefte aan dagopvang maar wilt u wel dat uw kindje een paar keer per week kan spelen in een groep met leeftijdgenoten, kies dan voor onze peuter-speelgroep van Dikkedeur Kralingen!
Geen schooltje, geen lesje....... maar nieuwsgierig ontdekken op eigen maat
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we al heel lang: het brein is op 2 jarige leeftijd nog lang niet klaar. Het staat in de steigers maar om tot rijping te komen is nog ongeveer 25 jaar meer nodig. In cognitief opzicht is het brein op 2 jaar nog niet in staat tot 'operationele' bewerkingen, zoals bv denken in oorzaak-gevolg, of abstracties zoals ordening in getallen, categorieën, talige begrippen etc. Door herhalen kun je een peuter heus wel leren een rijtje van 1 tot 10 op te zeggen, of dit te doen door het aanwijzen van dingen, maar die peuter heeft zelf geen idee wat hij dan doet. Er is nog geen begrip mogelijk van de essentie van tellen: hoeveelheden in rangorde. Het is dus niet meer dan een kunstje leren. Voor dit en andere kunstjes krijgt het dan ook nog vaak een 'diplomaatje'.
Dat kunstje geeft de peuter geen enkel voordeel bij de start op de basisschool, maar heeft wel een prijs. Door het tellen aan te bieden, ervaart de peuter dat de volwassene dit kennelijk belangrijk vindt, en dat hij/zij daar wel aan moet voldoen. Vaak gaat dit ook nog samen met belonende/prijzende reacties van de verzorger, die het ontbreken van intrinsiek plezier nog meer benadrukken. En als het een peuter allemaal niet zo makkelijk afgaat, dan is dat een aanslag op het nog zo prille zelfvertrouwen. Niet uit eigen nieuwsgierigheid en niet ontdekkenderwijs maar in reactie op de verwachting gaat de peuter het trucje leren. En hoe meer er van dit soort aanbod op hem/haar afkomt hoe minder er overblijft van de oorspronkelijke drang om zelf de wereld te ontdekken. En dat is een slechte uitgangspositie bij de start van het basisonderwijs.
Steeds vaker verschijnen er om die reden studies met titels zoals: mogen kinderen gewoon kind zijn? Brein-onderzoek heeft bovendien laten zien dat het voor de ontwikkeling van het brein belangrijker is om veel te bewegen, ervaringen op te doen en buiten te zijn dan 'een lesje te krijgen'.
Natuurlijke groei: het zelf doen en ervaren
Al deze inspanning is allerminst nodig! De natuurlijke groei van het brein staat garant voor steeds complexer leren. In een voldoende uitdagende omgeving ontdekt en leert het kind meer dan genoeg. Het zelf doen en ervaren is hierin cruciaal! Aansluiten bij die natuurlijke groei voorkomt dat kinderen worden overvraagd en dat de cognitieve ontwikkeling eenzijdig voorrang krijgt. Terwijl kinderen een zoveel rijker palet aan behoeften en vermogens hebben. Ook Maria Montessori neemt de natuurlijke groei als uitgangspunt en ziet daarin 'gevoelige periodes' waarin kinderen door de groei van het brein geïnteresseerd raken in bepaalde ontdekgebieden. Maar in de opbouw van haar aanpak start zij deze gevoelige periodes ook pas vanaf 4 jaar, met in die periode nog voornamelijk zintuiglijk materiaal. In haar visie past geen peuterschooltje, maar een pedagogische omgeving die het kind uitdaagt zelf te ontdekken en ook het plezier dat daarbij hoort volop te beleven.
Peutergroep ‘De Inktvis’
De Inktvis is een peuter-speelgroep voor kinderen van 2–4 jaar, waar peuters juist actief gestimuleerd worden om spelenderwijs te ontdekken en al spelend te leren en zich zo in de volle breedte te ontwikkelen. Op De Inktvis gaat het om het plezier dat het kind heeft in spelenderwijs onderzoeken, in uitgedaagd worden, in zelf dingen doen en ervaren. Het aanbod van activiteiten en spel is erop gericht de groei van het jonge kind in de hele breedte te stimuleren: de zintuiglijke, affectieve, motorische en cognitieve ontwikkeling komen aan bod, maar er is ook aandacht voor creativiteit en de persoonlijkheidsontwikkeling, die met twee jaar van start gaat. Ook ons spelmateriaal is ontwikkelingsgericht. Er is ongevormd materiaal beschikbaar (zoals zand, water, klei), vormgevend materiaal (voor knutselen, tekenen, schilderen), vormzoekend materiaal (constructie/compositie), en materiaal met een vaste spelvorm, zoals reukkokers, gehoorkokers, tastspel, visueel spel, psycho-sociaal spel ten behoeve van de 'ik' ontwikkeling etc.
Dit spelend leren met aandacht voor alle facetten van de ontwikkeling zorgt voor een vloeiender en vanzelfsprekender voorbereiding op de volgende fase, de basisschool. Hoe breder de ontwikkeling van een kind op pijl is en hoe meer het intrinsiek plezier is behouden, hoe steviger het fundament waarop het verder kan bouwen.
Gezond & bewegen
Gezondheid en veel bewegen zijn kerndoelen bij Dikkedeur. Bewegen stimuleert niet alleen de motorische groei, maar ondersteunt ook ander vermogens, zoals de cognitie, en is een rijke bron voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen ('ik' ontwikkeling). Fruit en groente als tussendoortje zijn bij Dikkedeur niet weg te denken en voor kinderen begeerlijk: ze willen niet anders meer. Dikkedeur stimuleert bewegen met activiteiten op de groep, op de mooie en uitdagende buitenruimte, in de grote goed voorziene gymzaal van Dikkedeur, of bijvoorbeeld op de kinderboerderij en in het Kralingse Bos.
Veilig pedagogisch klimaat
De peuter-speelgroep maakt vanzelfsprekend onderdeel uit van het pedagogisch klimaat van Dikkedeur, waarin kinderen respectvol worden begeleid, waar de leidster naar de signalen van kinderen luistert en waar de kinderen zich zonder straffen of belonen dus vol zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen. In ons pedagogisch beleid Blij en Zorgeloos opgroeien kunt u meer hierover lezen.
Inschrijven
Hebt u belangstelling voor opvang op ‘De Inktvis’? U kunt contact opnemen via info@dikkedeur.nl of via tel: 010 425 8440.